En dan is het alweer weekend! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marijke - WaarBenJij.nu En dan is het alweer weekend! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marijke - WaarBenJij.nu

En dan is het alweer weekend!

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

22 Januari 2008 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag was het vroeg op voor ons uitje naar Brownsberg. Na 1.5 uur hobbel de bobbel over de oranje Bauxietweg het binnenland in, kwamen we in het plaatsje Brownsberg aan. Daar was het wachten op ons vervoer naar de top van de berg (gaat eenmaal daags). Helemaal niet erg, hadden we mooi de tijd voor onze lunch: broodje knakworst. Mmmm, dat smaakte ons naar meer, en laten ze nou in de minimarket hier in the middle of nowhere Brabantse knakworsten en ketchup verkopen.....!
Ons huisje voor die nacht stond boven op de berg en had een schitterend uitzicht over het Brokopondo meer waarover helaas de eerste wolkenvelden al aan kwamen drijven. Dus gewapend met poncho’s zijn we op pad gegaan de jungle in naar twee watervallen. Lekker geglibberd en gegleden en onderweg veel gezien: brulapen (maken een enorm alwaai, als van een kettingzaag), apen die voorbijgangers met vruchten bekogelen-gelukkig konden ze niet mikken :) -, een heleboel kikkers, padden, roofvogels, vlinders, een grot vol met vleermuizen, woudreuzen en een telefoonboom: als je hier met een kapmes tegen slaat, maakt hij een geluid dat 10km verderop nog hoorbaar is. Verder nog aan een liaan geslingerd en heerlijk gedouched onder de waterval!
’s Avonds hebben we ons vermaakt met oud Hollandse spelletjes, sjoelen in de jungle, haha!
’s Nachts sliepen we dus in hangmatten. ‘Hoop dat het snel ochtend wordt’ dacht ik bij het gaan liggen en ja hoor, dat werd het. Ik heb tegen mijn verwachtingen in geslapen als een roos en wij allemaal trouwens; om half 10 (!) moesten we gewekt worden door de parkeigenaar met de mededeling dat de bus de berg af over een half uur (al) zou vertrekken. Mmmm..., dag zonsopkomst en uitzichtspunt.
Op de terugweg hielt ons gammele taxi busje het al vrij snel voor gezien en kwamen we met motorpech langs de kant van de weg te staan. Na 2u wachten, hadden we het geluk met een Nederlander mee te kunnen rijden achter in zijn open laadbak. Fantastische airco! ;) Oranje van het stof, maakten we een ongeplande lunchstop bij Domburg aan de Surinamerivier, the place to be op zondagmiddag. Erg gezellig. Zo bracht onze pech onderweg nog een leuk extra uitstapje.

• 22 Januari 2008 - 20:38

Es:

He Zus,
    Leuk om je verhaal te lezen, jammer dat het bewolkt was. Heb je mij mail ontvangen? Daar kletsen we wel weer verder.
    Liefs Es

• 23 Januari 2008 - 07:38

Martijn:

Hey zussie,

Leuk verhaal weer, je hebt weer veel meegemaakt! Dat zo\'n hangmat nog zo lekker ligt, dat zou je niet verwachten!
    Benieuwd hoe je het deze week in het ziekenhuis hebt, hopelijk beter dan vorige week.

Nou, ik ga hier maar snel weer aan de slag. M\'n opdracht is trouwens afgerond, hoezee!

Doeg!

• 23 Januari 2008 - 11:41

Tansel:

Hoi hoi,

Het klinkt allemaal geweldig. Leuk dat je het zo naar je zin hebt. Hoe zijn de ziekenhuizen daar?
    Geniet lekker van Suriname en tot snel in NL.

Groetjes,
    Tansel

• 23 Januari 2008 - 17:15

Manon:

Hey Marijke,

Leuk om je verhaal weer te lezen!
    Wanneer komen de foto's? Ben benieuwd!!

groetjes Manon

• 25 Januari 2008 - 06:37

Ien:

Zo, dat is weer ouderwets genieten van je belevenissen en je schrijfkunst! Moet zeggen dat je al weer aardig wat hebt meegemaakt. Wat het weer betreft: JE MIST HELEMAAL NIETS!!!!!!!!!