Poli & weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marijke - WaarBenJij.nu Poli & weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marijke - WaarBenJij.nu

Poli & weekend

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke

04 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

De laatste twee weken van mijn coschap is het mijn taak om op de poli de nieuwe en de spoed patienten te zien. Bij één gynaecoloog mag ik direct met haar overleggen over de patienten, maar bij de andere twee moet ik overleggen met de arts-assistent. Dit resulteert in vele tripjes via het trappenhuis naar de afdeling waar de assistent ergens aan het werk is en waar ik haar kan gaan zoeken (toch best een handig system die piepers in Nederland). Niet altijd ff efficient dus. Maar goed hier in suriname hebben ze / dus ook ik de tijd, denk ik dan maar. De patienten op de poli zijn gelukkig over het algemeen wel iets anders dan de kraamvrouwen op de afdeling. Ze weten hun verhaal beter te vertellen en komen heel wat inteligenter over. Maar nog komt het geregeld voor dat als ik met 4 verschillende vragen hetzelfde probeer duidelijk te krijgen ik werkelijk 4 compleet eveschillende antwoorden krijg. Of dat ze met de ene zin hun vorige zin geheel ontkrachten. Lastig lastig......

Voor zaterdag was ik door een groep PABO studenten uitgenodigd mee te gaan met het personeelsuitje van de basisschool waar ze stage lopen. Ze mochten namelijk 2 personen meer mee nemen. Leuk.
Alles is hier best lang rijden en daarbij is een ritje met de bus voor veel Surinamers al een waar uitje op zich. Dus wat hebben wij gedaan zaterdag.....precies ja, in een bus gezeten, 8 uur lang, om via een enorme omweg over de ons zo geliefde hobbelige en stoffige Bauxietweg naar het plaatsje Brokopondo en zijn stuwdam te rijden. Deze hadden wij reeds al 3x aanschouwd, maar voor de docenten was het de eerste keer dat ze uberhaupt zo ver het binnenland in waren. Velen komen niet verder dan hun directe woonomgeving. Als ik op de maandagen in het ziekenhuis vertel waar ik het afgelopen weekend geweest ben, weten velen vaak niet eens waar het ligt laat staan dat ze er geweest zijn.
Maar goed, naast de docenten, hebben ook wij ons prima vermaakt hoor. De middag hebben we doorgebracht aan de Surinamerivier waar de ‘Nederlanders’ tussen de buien door heerlijk gezond en gezwommen hebben, om even niet mee te hoeven doen aan de hoofdactiviteit: eten. Iedereen had wat gemaakt en ja, dat moest natuurlijk allemaal geproefd en op gegeten worden. Wel heel leuk en super lekker hoor.
Zondag was het wederom half 7 uit de veren voor onze boottocht naar de dolfijnen die hier vlakbij Paramaribo in de rivier zwemmen. De verwachtingen waren hoog gespannen. Vorig weekend had een andere groep zeker zo’n 30 dolfijnen gezien. Bij ons bleef het helaas bij een nulletje minder. Wel hebben we heerlijk kunnen zonnen op het strand van Braamspunt. Dit is werkelijk een punt strand met aan de ene zijde de oceaan en aan de andere zijde de Suriname rivier.

De tijd hier dringt al weer. Nog 2.5 stagedag en dan is het tijd voor vakantie! Samen met mijn moeder en een aantal stagieres ga ik 3 trips maken; twee met het vliegtuig en de boot het binnenland in en één naar Galibi om de schildpadden te zien die daar op het strand hun eieren komen leggen. Jullie begrijpen, ik heb er onwijs veel zin in!

Ps.: deze x helaas geen foto’s. Even geen tijd hiervoor.

  • 04 Maart 2008 - 17:38

    Es:

    He Zus,
    Je hebt weer een super leuk verhaal geschreven. Ma is bezig met haar koffer, ze komt zo eten en dan is het morgen eindelijk zover. Jammer dat is niet mee kan. Want je maakt mij erg nieuwsgierig. Ik ga de komende 2.5 wk de dagen aftellen hoor. Geniet er nog lekker even van.
    Liefs xxx

  • 04 Maart 2008 - 20:32

    Aad Kleine:


    He Marijke,

    Hoe gaat het met je??? Leuk he dat je moeder morgen komt. Je heb weer een leuk verhaal geschreven. Tot over 2,5 week.

    Groetjes Aad

  • 05 Maart 2008 - 07:58

    Ien:

    Dat was weer leuk om je verhaal te lezen, en het is daar zo lekker warm. Gisterenavond heeft het hier gesneeuwd, wist even niet wat ik zag, het is al weer weg natuurlijk, maar verschil moet er zijn. Veel plezier met jullie vakantie!!!!!!

  • 05 Maart 2008 - 11:14

    Ralph:

    Hey Marijke, ik heb al je verhalen gelezen. Het RKZ is er helemaal niks bij... Geniet van je vakantie! Spreek je wel weer als je terug bent.

    groetjes, Ralph

  • 06 Maart 2008 - 16:48

    Jeannette:

    lieve Marijke,

    Wat een ervaring heb je weer op gedaan, hoop dat je met mama een heerlijke vakantie hebt.
    Geniet ervan en ben weer benieuwd naar jullie verhalen. Lieve groetjes en tot gauw Jeannette

  • 07 Maart 2008 - 15:27

    Marius:

    hoi marijke en ina alhoewel je nog niets hebt geschreven over het samen dingen doen met je moeder,hoop ik dat jullie het heel gezellig hebben daar. ja toch.
    groetjes marius.

  • 19 Maart 2008 - 12:43

    Karin:

    Hey Marijke, Hoe gaat het? Ben je al schildpadden wezen kijken? Ben benieuwd hoe het was. Geniet nog maar even lekker, hier is het weer 3x niks.

    XXX

  • 19 Maart 2008 - 12:46

    Marie-Louise:

    Hoi Marijke,
    Zo te lezen vermaak je je goed daar in Suriname. Mooi zo. Wij hebben nu ook lekker 2 weken vakantie. Ik wilde eerst lekker weg gaan, maar ben toch maar thuis gebleven. Ik moet mijn semi-arts nog regelen.....hoop werk.
    Veel plezier nog!

  • 21 Maart 2008 - 01:04

    Tineke!:

    Hee Marijke!
    Hoe is het daar? Vast lekker met je moeder!
    Je hebt er gelukkig goed weer bij (:
    Mijn laatste dagje op de obst zit er op, mijn eindbeoordeling is goed.
    Morgen voor vier dagen naar Blanche Marie, ook super veel zin in!
    Geniet nog even van je laatste dagen!

    liefs,
    tineke

  • 24 Maart 2008 - 13:38

    Vera:

    Hey marijke!
    Leuk om je o zo herkenbare verhalen te lezen, goed verwoord! hehe.... zit even te rekenen maar volgens mij kom jij ook een deze dagen weer terug of niet? gauw keertje theetje doen om verhalen uit te wisselen? lijkt me gezellig. mocht j er nog zitten geniet ervan! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2008

Vakantie

04 Maart 2008

Poli & weekend

26 Februari 2008

OK & Tonka eiland

06 Februari 2008

Bigi Pan & Verloskamers

29 Januari 2008

Update
Marijke

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 8417

Voorgaande reizen:

13 Januari 2008 - 13 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: